Токолов Євген Іванович
Євген Токолов: Соло для фагота з оркестром
Україна, Дніпропетровська область
- 3 січня 1940 |
- Місце народження: м. Дмитрієв-Льговський, Курська губернія |
- Соліст оркестру Дніпропетровської обласної філармонії імені Л. Когана, концертмейстер групи фаготів, заслужений артист України, засновник і керівник квінтету духових інструментів «Престиж».
Все його життя переплетене візерунками Божих «подарунків» і випробувань. А допомога приходить в найскладніші й тупикові моменти.
«Бежин луг», німецька гармошка і трактор «Фордзон»
Батьки його до музики ніякого відношення не мали, але співати любили завжди. Батько грав на гармошці і до війни був «першим хлопцем на селі». Воював він на Курській Дузі, горів у танку, отримав тяжке поранення. Одне з найяскравіших вражень Євгенового дитинства пов'язане зі звучанням німецьких гармошок, яке долинало з окопів. У формах і стилях, в силу віку, він, звичайно, не розбирався, але його дитяча свідомість зберегла цю військову гармонію, мелодику і вібрації звучання назавжди.
Однополчанин, «робити музиканта» і акордеон фірми Hohner
Саме Михайло Абрамович Островський, озвучив одного разу таку думку: «Не сьогодні-завтра пацан школу закінчить, а у нього ж слух хороший, давай робити з нього музиканта». Як він вгадав в семирічному хлопчині іскру Божу, зрозуміти неможливо, але факт залишається фактом. Сам, Михайло Абрамович, професійних стосунків з музикою не мав, душевно грав на скрипці для друзів, але й тільки.
А вже у 16 років він грав на акордеоні твори Моцарта, паралельно не полишаючи і баяна.
Візерунки Божі, фагот і нота «соль»
Під час вступу він грав, звичайно ж, Моцарта, на відміну від більшості абітурієнтів, які віддавали перевагу знаменитій у ті роки мелодії «Доміно». Всі профільні предмети здані були на «відмінно» й, здавалося б, питання вступу вирішене. Але в ту пору вийшов новий закон, що перевагу віддають тільки фронтовикам, навіть якщо у них й «трійки» і на відділення, де профілюючим інструментом був баян, Євген не потрапляв. Однак приймальна комісія була настільки вражена його несміливим музичним досвідом, що запропонувала йому спробувати свої сили на духовому відділенні. Тоді ж він уперше почув назву свого майбутнього інструменту «фагот». Він і гадки не мав, що це таке. Звичайно, на танці, де грав духовий оркестр, хлопчак бігав, але окрім труб, нічого, по суті, не розрізняв.
«Спокусили» його і педагогом. До війни Григорій Олександрович Адріанов – учень кращого педагога Московської консерваторії, засновника радянської фаготової школи Івана Івановича Костлана працював у Большому театрі. Під час військових дій отримав тяжке поранення рук і ніг і виступати на сцені вже не міг. Жив він при музичному училищі, саме в цій невеличкій орендованій квартирці і побачив вперше Токолов фагот. Це було якесь диво-дивне, красиве в оксамитовому футлярі. І коли Адріанов продемонстрував звук інструменту, Женя з перших же секунд перейнявся цим невідомим досі тембром. Розуміючи при цьому, що коли його педагог був оркестрантом у Большому, то є музикантом найвищого класу.
Попервах бувало всяке, пару разів, коли нічого не виходило, він мало не розбив диво-інструмент. Зупиняла думка, що батькам не вистачить грошей навіть після продажу будинку, щоб придбати новий. Та й теорія музики серйозно зачепила, він із подивом виявив, що у Моцарта, Бетховена і Шостаковича нота «соль», та й інші шість, звучать по різному. Він тоді ще не розумів, що вся справа в стилістиці, але пізнання надихало і захоплювало. У свідомості юного музиканта нібито розчинявся Космос і відчуття це не покидає його до сих пір. Одним словом, вивчення теорії затримало Євгена в училищі. «Боженьці спасибі, і всім педагогам, які працювали над шельмою Токоловим», – говорить він сьогодні.
Займався він запекло і «переграв» м'язи обличчя. Тоді це не лікували, але, знову-таки, він дуже вдячний педагогам, які дозволили продовжити йому теоретичні заняття, а повернутися до фаготу тоді, коли здоров'я відновиться. Хоча, розглядався й варіант «неодужання» і в цьому випадку училище довелося б покинути. Зі студенти не панькалися, все було по дорослому, хоча їх любили, розуміли і прощали багато пустощів.
Коли Євген був на третьому курсі, Адріанов з училища звільнився. Найближчим містом, де можна було продовжувати навчання, був Воронеж. Він здав документи, його прослухали і оцінили, але він не поїхав улітку до колгоспу, а коли прибув до початку навчання у вересні, відразу ж був відрахований за порушення дисципліни. Ось такий зиґзаґ.
Підкорення Україною, «четвірка» з диригування і гамма до-дієз мажор
1959-й рік, люта спека, 12 іспитів. Приїхав Євген у спортивних штанях, у них і вступав, але за літо так витягнувся, що штани перетворилися на подобу бриджів. Злидні страшні. Україна, українська мова підкорили його з першого ж погляду і звуку.
Під час здачі колоквіуму, складність якого полягала в тому, що могли спитати і попросити виконати все, що завгодно, Токолова спантеличили необхідністю виконання до-дієз мажорної гами. Складність технічна неймовірна. До речі, фагот – це єдиний інструмент, коли всі 10 пальців працюють одночасно і кожен звук, як у піаніста акорд. Євген Іванович ризикнув, і взяв до мажорну гаму в три октави, що теж непросто. Екзаменатори залишилися задоволені.
Останнім іспитом був твір з усіма ідеологічними нюансами. Шпаргалки, звичайно, були у всіх, але Токолов вибрав вільну тему, кожну літеру на слух перевіряв, навіть примудрився на консерваторському газетному стенді стягнути видання і цитату звідти дати. Здавалося б, усе відмінно, але ж примудрився згадати не того партійного діяча. І твір став політнеграмотним, що страшніше від будь-якої двійки.
Він уже збирався додому, коли сусід по кімнаті в гуртожитку вірменин Шаліко поцікавився що трапилося. За п'ять хвилин, ляпасами по обличчю, що за східним звичаєм означає жест схвалення та натхнення, він повернув його в реальність. Виявилося, відповідальність за політнеграмотність недалекоглядного абітурієнта взяла на себе голова приймальної комісії.
Початок «Престижу», Дніпро і «профнепридатність»
У 1964 році в Дніпропетровську проводився перший Всесоюзний музичний фестиваль мистецтв і, оскільки фаготист із філармонічного оркестру звільнився, Євгенові Івановичу запропонували взяти участь. Фестиваль був масштабним і диригентами, і солістами. Легендарний Натан Григорович Рахлін, ставився до Токолова дуже тепло, не раз компліментарно висловлюючись на адресу його виконання.
Щастя – консерваторія, сім'я, влаштованість. Але доля за все вимагає компенсації. І через пару місяців – призов до армії на строкову службу, військова кафедра ВНЗ не бралася до уваги. Дружина – студентка, на руках син. Проте, службу Токолов згадує із вдячністю, що відображено у його розповідях.
Тут же народився квінтет духових інструментів «Престиж», якому більше, ніж півстоліття. «Престиж» об'їздив не одну країну СНД, бував у західній Європі, дав понад п'ять тисяч концертів, був учасником 13 фестивалів різного рівня. За всю історію в складі його грало 23 чудових музиканти. «Престижівці» були першими виконавцями деяких творів українських авторів, зокрема, Бориса Лятошинського, Ігоря Шамо, Гліба Таранова, Геннадія Ляшенка, Володимира Рунчака, Жанни Колодуб. Серед найвідданіших шанувальників квінтету були, в тому числі, і вчені та інженери-конструктори, чиї імена вписані в літопис славної історії «Південмашу».
«Дніпропетровській філармонії, я служу з безумством кадета – це моє життя. Я витратив багато часу, сил і нервів для того, щоб вона отримала ім'я Леоніда Когана, не пропускаю жодного концерту нашого симфонічного оркестру, я його обожнюю. Коли у 1997 році ліквідували філармонію, я якийсь час працював з квінтетом «Престиж» у Будинку органної та камерної музики, там же разом із Анатолієм Юрійчуком був органним майстром. Але весь цей час не припиняв боротися за відродження філармонії і симфонічного оркестру, тому що він є ембріоном, після нього відновлюються всі цехи.
Інга, Даша, спогади
Син Олег має три дипломи: «технологія зварювального виробництва», духове відділення культосвітнього училища і Металургійний інститут. А внучка Даша мешкає у Києві, тричі лауреат міжнародних конкурсів молодих піаністів, грала у Лондоні, виступала з Державним симфонічним оркестром України з сольною програмою у Києві.
У 1980 році за оркестрову сольну діяльність і роботу у квінтеті духових інструментів «Престиж» Євгенові Токолову було присвоєно звання заслужений артист України. Ім'я його внесено до енциклопедичного словника видатних виконавців на духових інструментах СРСР «Радянське духове інструментальне мистецтво» (Москва, 1989).
«Мене завжди дивувала художня майстерність фальшивомонетників. Бажання бути на них схожим привело мене до оркестру, в якому я грав фальшиво і отримував за це гроші», – з властивим йому гумором та іронією говорить Токолов. А ще у Євгена Івановича готова книга, присвячена 75-річчю академічного симфонічного оркестру Дніпропетровської обласної філармонії імені Л. Когана «Таємниці за відкритою завісою». Побажаємо йому успіху, в якнайшвидшому її виданні.
Редакція від 08.09.2020