Кулішов Олександр Анатолійович; Проскурякова Тетяна Олександрiвна
Олександр Кулішов — Тетяна Проскурякова: Доказ любові
Україна, Дніпропетровська область
- 21 жовтня 1963; 25 квітня 1983 |
- Місце народження: Луганська область, місто Красний Луч (зараз місто Хрустальний); м. Дніпро |
- диригент Дніпропетровського академічного театру опери та балету; артистка балету Дніпропетровського академічного театру опери та балету, балетмейстер-постановник
Вони натхненно роблять щоденну творчу справу, відповідаючи високій місії поклику. Олександр Кулішов, Тетяна Проскурякова та Квітка Цісик про докази любові.
Цей матеріал одночасно про трьох героїв. Їх поєднує сцена та щира відданість справі. Одна з героїнь із часу минулого, але її голос та пронизлива доля — це енергія назавжди. Осягнувши її, наші персонажі отримали нові творчі мотивації та розкрили глибину свого національного усвідомлення, як для себе так і для багатьох глядачів у різних містах України.
Олександ Кулішов
«Мої дід та батько, були своєрідними вуличними музикантами, грали на баянах, а дід ще й на акордеоні. Нот вони не знали, а мелодії відтворювали на слух, це було їхнє хобі. Батько Анатолiй Васильович Кулiшов був шахтарем, дід Василь воював у роки Другої Світової, народився в Одеській області Ананьївському районі, селищі Мардарівка. Батько після служби в лавах Радянської Армії за комсомольською путівкою, поїхав на Донбас, вугілля добувати й там зустрів мою маму. Я середній у родині, у мене ще дві сестри — старша та молодша. У дитинстві я часто бував у діда і, коли він із батьком грав, мені хотілося доєднатися. Був там такий собі прообраз ударного інструменту і я почав лупити по тих барабанах, було мені тоді два роки. Пізніше грав польку, вальс. Після дебюту дід звернувся до матусі і сказав, що не він, ні батько музичної освіти не мають, а ось онука вчити треба, щоби «ноти розумів». Мати дослухалась і з честю це побажання виконала, спочатку віддавши мене до місцевої музичної школи з класу баяна.
Йшла тоді Афганська війна і вийшов наказ призивати всіх студентів ВУЗів. Але до Афганістану я не потрапив і відбулося це наступним чином. Коли у військоматі заповнювали мої документи, зустрів я п’ятикурсників із консерваторії, які мали цільовий призив до Луганського оркестру військового училища. Вони переповіли прапорщику, що є ще один музикант, а прапорщик виявився волторністом та ще й земляком. Так моя доля і вирішилась. Служив я два роки, потім повернувся, довчився. На останніх курсах духовики вже десь працювали, у мене був вибір філармонія, або ж оперний театр. Я обрав оперний».
— А чому саме оперний? Академічний симфонічний оркестр Дніпропетровської обласної філармонії й на той час був доволі сильним.
Всередині процесу, бібліотека, сім гномів
В оркестрі 27 років я відпрацював волторністом, наступного року 30 років моєї творчої діяльності в театрі. Зараз на пенсії за вислугою років.
Першу мою виставу, у якості диригента, «Летюча миша» (Йоганн Штраус, балетмейстер-постановник Зоя Кавац) датовано 28 листопада 2004 року. З дитячою виставою за Едуардом Колмановським «Білосніжка та сім гномів» довго не складалося, не могли знайти всіх солістів-гномів одразу.
— А від чого залежить зіграність оркестру?
— Але ж він може підібрати музикантів талановитих та водночас різновекторних за характерами і вподобаннями.
— Які головні якості диригента людські та професійні?
Тетяна Проскурякова
Дідове пророцтво, Спартак, кохання
У її родині балерин не було, хоча бабуся Марiя Михайлiвна Проскурякова деякий час займалася хореографічною справою на аматорському рівні. Як і в Олександра роль свою в майбутньому покликанні зіграв дідусь Михайло Олексiйович Медведєв. Коли Тетянi виповнилося два рочки, він несподівано заявив, що бути їй саме балериною і вона закохалась у цю справу, і поселилася вона у її душі, спочатку за словом діда. До дев’яти років Таня «тероризувала» батьків, щоби вони віддали її займатися хореографією, але ті не поспішали. У доньки була астма, тому впевненості в необхідності такого кроку не було. На перших заняттях у хореографічному гуртку «Терпсихора» в ПК Ілліча, мати постійно була присутня з ліками. Потім була балетна школа при Дніпропетровському театрі опери та балету, куди її взяли одразу в другий клас до Віктора Івановича Рогачова. Років у дванадцять вона вже почала ходити по великій сцені, зросту була не маленького, тому доручали їй іноді й дорослі партії. Так, у балеті «Спартак» років у тринадцять, довелося Тетянi брати участь у сцені спокушання. На репетиції їй не сказали, як саме все буде: «Подивишся по мізансцені, під час гастролей». У результаті ж соромилась і вона, і її дорослий партнер.
Років у сімнадцять Тетяна вже попадала в так звані балетнi «трійки» й «четвiрки», що добре, з погляду, професійного росту. Кар’єра її схожа на американські гірки. Тетяна зараз виховує вже троє дiтeй, пiсля народження малюка, поверталася до балетної форми, так було кожного разу, і зараз — знов вона доводить собi та колегам, що в професію потрапила не випадково. Процес навчання не припиняє, закінчила за цей час Харківську державну академію культури, відділення сучасної хореографії, має ступені бакалавра та магістра.
Американська співачка українського походження. Опера, блюз, рекламні джингли. Усе на найвищому рівні. Її голос та любов до України були настільки всеосяжними та глибокими, що лишилися в просторі цієї планети назавжди. І саме, коли вона виконувала українські пісні, її голос та інтонації набували такого звучання, що торкалися небес.
«Коли я вперше, році у 2013-му, побачила документальний фільм «Квітка. Голос у єдиному екземплярі», — згадує Тетяна, — мене довго не відпускало враження, що в стосунку до неї є певна несправедливість забуття. У наш час доволі складно знайти людей, навіть патріотів, які б витрачали на свою культуру та країну, перебуваючи далеко, сили, кошти, життя.
Я почала слухати її пісні, шукати інформацію. Ми їздимо відпочивати до Скадовська і, під час однієї з поїздок, я вирішила поставити хореографічний номер про неї, щоби люди могли зайвий раз не лише подивитись, а й послухати її, хотілося побачити реакцію. Номер виявився вдалим, я отримала гран-прі на виїзному київському конкурсі 2015 року «Україна єднає світ».
Питання було щодо жанру. Можна було ставити й хореографічну виставу, але ж хотілось, щоби був спiв. Квітка жила у двох культурах, тому я зупинилася на мюзиклі, як класичному бродвейському жанрі. Погоджувала деякі питання і з чоловіком Квітки, але, звісно, ми не можемо у виставі, відтворити все її життя та подробиці.
У мюзиклі беруть участь артисти академічного театру опери та балету, Дніпропетровського академічного українського музично-драматичного імені Тараса Шевченко, я — балетмейстер та режисер-постановник, диригент — чоловік. Він моя опора в усіх творчих питаннях, якщо не встигаємо порадитися на роботі, робимо це вдома. З режисурою менi допомагає Олександр Маргес, актор, режисер i мiй давнiй друг.
Слова щирої подяки за підтримку та допомогу директору КЗК «Дніпровський Будинок мистецтв» Валентині Слободі та Костянтину i Наталі Пінчук.
Не вийшло з грантом на постановку від посольства Сполучених Штатів Америки в Україні до 25-річниці взаємовідносин, звернулись, по допомогу до Жанни Чепели, до Бориса Філатова й отримали її».
— Що таке щастя?
Олександр Кулiшов: «Більш за все мені запам’яталося відчуття польоту, коли я почав працювати диригентом. Я не йшов, я летів над землею. Усе було новим та цікавим».
Фото Ігоря Булгаріна та з родинного архіву Кулішових-Проскурякових
Редакція від 06.10.2020