«Недаром “скіф” колись і означало – суворий, грізний, воїн-степовик»
Україна, Дніпропетровська область
Образи cкіфів живуть не лише у шедеврах ювелірного мистецтва, які дійшли до наших днів, але і в поетичних творах.
Образи Скіфії та скіфів уже століттями хвилюють уяву митців – художників і письменників. Не обійшли цієї теми й українські поети. Природа Скіфії, мужні воїни-вершники, військові обладунки, жорстокі обряди, пантеон богів, стосунки з сусідами, образи царів і молодих чарівних скіф’янок… Вірші, навіть цілі поеми про скіфів, сповнені ліричності, романтики, а разом із тим дають багато інформації про життя таємничого народу, який населяв придніпровські степи тисячі років тому. Пропонуємо невелику добірку поезій, присвячених скіфам.
Скіфська одіссея (поема-балада)
(уривки)
Оце такі у Скіфії сусіди. А вище там, за їхньою землею, Понад Дніпром жили все хлібороби, Хліб на Побужжі сіяли на продаж, |
В цілому ж скіфи — воїни, мужі, Хоча був ласий до таких земель, Персидський цар, скоривши Вавілон, На цей раз скіфи одступали, Були в бою несамовиті. Варили бринзу. Ждали паші. Щоб з’ясувати справи всі ці дальні, Хто мав худоби тисячу голів, Були й раби. Рабами торгували. І він був раб, і батько був рабом, Втонули в часі імена митців, |
Про скіфів добре згадував Есхіл. Любили степ, і волю, і пісні. Стріляли з лука, билися мечами. Послів приймали закордонних. Прибувши на тодішній бригантині, Тому природно, що сусідній грек Від цього мав прибутки немалі. Він тут бував не раз уже й не два. Грек знав своє купецьке ремесло. Але ж у них товарів тут завізно. У них є все — пшениця, хутро, вовна,
|
От грек пливе і просто з інтересу, Бо ж бог Папай був мирний бог на світі. Також красуня їхня, Аргімпаса, Пастуший бог полохав перепілку, А бог Арес був богом над богами, Тож навезуть возів стонадцять хмизу, |
Насправді ж тут на узбережжях Лети Він внук Дніпра і не прийшов нізвідки. |
Можливо, грека трохи дивували Наприклад, їхній звичай похоронний. Бо їде цар з рабами і скарбами, Страшне у скіфів дійство похоронне! Спочатку возять мертвого царя, Мужів найкращих пробирає дріж. Коли вмирає простий чоловік, |
Царя ж везуть, одягнутого в плис, На всі димки далеких кочовищ, І, склавши честь, нападавшися ниць, За ним ідуть на той світ, бо він цар, …Лежить коня загнузданий кістяк. Підземний світ, і тлін, і німота. Хто був той цар, і що в житті він встиг — Ще й колісницю звалять в той Сезам. |
Через сліпучу призму пекторалі Бо як вони свій епос не створили, Нема письмен — є дивне сяйво казки. Землі піднявши вже котору тонну, І кожна бляшка, панцир, окуття Мистецтво те було не в сповиточку. Картина, прямо скажем, феєрична. Ліна Костенко |
Хто ж був майстрами скіфської епохи? Хоч думка є, що твори ці античні, — Чи грек ходив їх малювать з натури? Якщо були у скіфів полководці, Чи не було металів благородних? І це було не де-небудь, не просто де ще городам городище сниться, Чому той край так дивно зветься — Герри? |
За п’ять віків до нашої ще ери Мабуть, Шафарик мав якісь підстави, Коли в бою тут воїн був убитий Шлях еволюцій мовних і етнічних Що тут було за праворітьми світу? Бо тільки Слово — пам’яті спасенність. І хто вони? А ми хто? Хто ми? Хто ми?! Сколоти? Лоти? Вихідці з Дворіччя? Які були звитяги і поразки? |
Скінчився степ — рівнини бездеревні. Ції твердині ворог не повергне. А вдалині, на кілька днів погоні, Там — звідусіль загрожені степи, Тут люд осілий. Тут шанують труд. Тут процвітало різне ремесло. Раз побували греки в городищі. Зміїної отрути напитати З них дехто жив і по чужих країнах. Вони вже знали деякі вакцини, |
У місто греки в’їхали волами. Шумів базар. Проходили транзити. Риботорговці натягали тент. У передмісті вулиці вузенькі. Коваль кує, не втомиться клепати — Купили голку. Мали з тим мороки. Там розглядали різні візерунки. Подарував їм для жінок прикраси. Хороми царські зблизька роздивились. Похвастав грек, що він з царем стрічався. |
Ревли пороги. Був страшний той клекіт. Тут можна їхні обриси розгледіть — |
А навкруги — природа первозданна. От якось греки їхали підвечір. Втомились греки веслами махати. Ну, грекам що? Зайшли, пожартували. Було столів велике застеляння. Не визнають тут Зевса і Паллади. Звуть молодого місяцем і князем. Згадають рід до сьомого коліна. У них зірчаті пряники жертовні. Їм їхній бог біди не заподіє. Не зразу греки стали толерантні. Коли ж вона внесла у друшляку Спочатку греків трохи в сон хилило. Були до ранку в тому селищі Пили меди, зрубали чорноклена, |
В цьому краю Дажбога і Перуна Вогонь купальський розвели на вигоні. Крізь той вогонь проводили худобу. Вогонь святий. Співали півні треті. Дівчата верещали, огинались. Вогонь жахтів, угору як сахнувся! Дівчата й хлопці греків проводжали. На віддарунок греки всім потрошку — Міцного квасу випили по дзбану. Пливуть вони між тими берегами. Піщаний берег в решеті стрижів. У кожен яр шугнуло по Сибіллі. На злуці рік святилище богині. Казковий край, небачені терени! |
Скіфська баба Ти, скіфська баба, кам’яна незграба, …Сміється баба, клята скіфська баба, Ліна Костенко |
Борис Мозолевський
Гробниці (скіфських) царів містяться в Геррах,
до яких Бористен ще судноплавний
Геродот
Герри Життя і смерті спивши щедрий келих, Колись цю річку звали Бористеном, Гай-гай!.. Все так. Колись я був тут юним. Чиї тепер там кроки землю будять? Над ним гудуть громи в сталевих струнах, І хай сівач з блакитними очима Бо хто вам майбуття з минулим зв’яже А гуси знов ґелґочуть на озерах, |
Голос із Товстої Могили Змієнога богине, дочка Бористену, володарко скіфів, Дивні зубри залізні могилу беруть на таран. Я не стану пояснювать – склад за складом нехай прочитають самі, Змієнога, богине, дочка Бористену, володарко скіфів, Не лякайтесь цих сірих, цих задумливих юних очей. Борис Мозолевський
Ото були часи: щоб скіфський цар Заворушились табуни й гурти І за наказом царського гінця Ледь видимий в легкому тумані, Хиталось узбережжя від голів – І їх варили, їли та пили, Ну, може, ще відрізані носи, Микола Руденко |
Редакція від 08.09.2020