Слобода Валентина Володимирівна
Валентина Слобода. Неймовірна
Україна, Дніпропетровська область
- 13 березня 1953 |
- Місце народження: м. Дніпропетровськ |
- директор КЗК «Дніпровський Будинок мистецтв» Дніпровської міської ради, голова Дніпропетровського осередку Національної спілки кінематографістів України
В її прізвищах (дошлюбному й теперішньому) – доля та відношення до світу, прямий семантичний зв'язок із вільним, потужним, впевненим у собі козацтвом.
Валентина Володимирівна Слобода, директор КЗК «Дніпровський Будинок мистецтв» Дніпровської міської ради, голова Дніпропетровського осередку Національної спілки кінематографістів України, відзначена Подяками міського голови Дніпропетровська, пам'ятною медаллю «За заслуги перед містом», Почесними грамотами і почесною відзнакою Міністерства культури України «За досягнення в розвитку культури і мистецтв», відзнакою Президента України - ювілейною медаллю «25 років незалежності України», дипломами Національної спілки кінематографістів України, Лауреат мистецької премії ім. Данила Сахненка, володарка Золотої медалі УНІКА ЮНЕСКО за розвиток кіномистецтва.
— Складно бути сильною?— Мені приємно, що Ви мене так оцінюєте. Особистістю взагалі бути складно.Кожна людина шукає свою дорогу в загальному річищі, і на ньому можуть бути кущі гострі,ями глибокі, а йти треба. Вперед, вперед і вперед.
Валентина Володимирівна Слобода. Вона неймовірна. Вона вмотивована ствердженням: «Життя стрімке, відповідайте цьому!» Вона спонукає твої думки і прагнення негайно перетворювати на дії. Тут і зараз. А у її робочій кімнаті багато квітів: і в традиційних горщиках, і в живопису. І це надає наповненому її присутністю простору світу та ніжності. Таке собі чудове поєднання енергій.
ЇЇ «вперед» почалося у звичайній дніпропетровській родині. Мати Валентини Марія Терентіївна працювала на пошті, тато Володимир Данилович ветеран другої світової (дійшов до Берліну), усе своє життя — на заводі ім. Петровського, у конверторному цеху. Коли приходив додому, завжди казав: «У хаті холодно», — а на градуснику було двадцять шість. Полюбляє тепло і його донька в прямому та переносному значенні цього слова, ототожнюючи його із добром, яким потрібно ділитися обов’язково. Інакше заради ж чого жити?
Валентина Володимирівна з козацької родини на прізвище Глоба. Її дідусь Данило Іванович, був народжений та жив у Царичанському районі в селищі Єгорине, ближче до Китай-города, там де скрізь козацькі церкви. Традиції роду шанував свято, був першим головою колгоспу, односельці поважали його за справедливість та принциповість. Зберігав Данило Іванович і козацьку шапку в скрині, часто показував онуці: «Ото ба яка! Будеш колись носити». Але тоді Валентина ще не надавала значення цій реліквії.
«Частину села, де мій дідусь жив і де я виросла, і до цього часу мешканці називають Глобівкою. Ось до цієї землі пращур і має корінне відношення. А поряд річка Оріль, левада, така краса і простір, надихатися неможливо!»
Саме на Благовіщення — 7 квітня, з 2006 року розпочинається заснований із її ініціативи Всеукраїнський фестиваль молодих вокалістів ім. Бориса Гмирі, на відкритті якого звучали мудрі бабусині слова про пісню жайворонка.
Навчалася Валентина в приміській 94-й школі, тоді ще Ленінського району. Згадує, що всі без винятку вчителі були сповнені любові до дітей. Не була винятком і перша вчителька Надія Сергіївна Білокінь, у подальшому аж до випуску — її класний керівник. Саме вона зародила в дівчинці цікавість до філології, навіть хлопці на її уроках читали запоєм і приміряли на себе долі літературних героїв. Полюбляла Валя розповідати одноліткам переглянуті фільми та прочитане. Бібліотека розташовувалася за три кілометри від дому. Й ось йдуть вони гуртом під час канікул та діляться літературними враженнями від прочитаного, а потім обмінюються книжками, про які дізналися від друзів.
З восьмого класу кожної суботи Валентина їздила до Дніпра в університетську Малу Академію наук, вчителі порадили обов’язково рухати освіту далі. Усього в групі було дванадцять осіб, і коли вона вступала до ДНУ, то знала вже всіх викладачів. Вони, як і шкільні педагоги, охоплювали своїх студентів неймовірною любов’ю, опікувалися, давали поглиблені знання, а головне — закладали в них потребу досконалості і прагнення завжди знати більше. Філологія з давньогрецької перекладається, як любов до слова, і студенти відчували її повною мірою. Саме тоді в життя Валентини вже на професійній основі увійде фольклор, який викладала Марія Василівна Калініченко. Звісно, у шкільній програмі цього предмету не існувало, але ж із малечку, як пам’ятаємо, надихалася наша героїня цим завдяки бабусі та дідусеві. Курсову роботу на 1 курсі писала, розглядаючи фольклорні мотиви у творчості Івана Манжури. Пам’ятає, як вчителька водила їх у тодішній Севастопольський парк, де ще тоді була його могила.
Зазвичай фольклорна студентська практика тривала п’ятнадцять днів, але деякі студенти збирали матеріал уже за тиждень, звітували та заспокоювалися. «Ми ж працювали всі п’ятнадцять, — згадує Валентина Володимирівна. — У Котівку та Заплавку Магдалинівського району потрапили під час жнив, тому не просто ходили до бабусь увечері й цілий день байдики били, а зранку вирушали на поле. Допомагали там жіночці, яка обід комбайнерам варила, концерт їм давали. До речі, Котівка — це старовинне козацьке село, де є інтернат, і , як майбутні вчителі, відвідували ми діточок. У серйозних вчительок не грали, а ділилися з вихованцями всім, що знали. Певно, їхні викладачі були набагато розумніші та більш обізнані, але чим більше для дитини коло спілкування, тим ширший світ. Цікавість полягала й у тому, що нас на практиці було п’ятеро, усі ми були різні, і, звісно, розповідали по-різному. Практика нам сподобалася, до міста вертатися не хотілося. Декілька разів приїздила до нас і Марія Василівна Калініченко, прослуховувала зібрані записи, давала поради, що є вторинним, а що ексклюзивним та цікавим. Тобто ми не були кинуті напризволяще. Деякий час потому я зверталася до фольклорної лабораторії ДНУ: наші записи зберігаються там і досі».
На третьому курсі Валентина поставила на факультеті власну інсценізацію «Кайдашевої сім`ї», виконавців ролей зі студентів підбирала ретельно, зробивши такий собі кастинг. Вистава була за мотивами, власна сценарна розробка, нові персонажі, справжні костюми, декорації (навіть піч розмалювала однокурсниця з Петриківки Ольга Курінько, одним словом, усе, як у справжньому театрі. Університетська аудиторія на 300 осіб під час дійства була заповнена вщент, аплодували стоячи. Заступник декана Василь Ілліч Хоменко вигукував: «Такого в нас ще не було!».
Роками пізніше, у часи роботи в міськвиконкомі, з ініціативи та за сценарієм Валентини Володимирівни до 200-ї річниці з дня народження Миколи Васильовича Гоголя вулиця Гоголя Дніпра перетворилася на одну велику сцену. Театралізовані пригоди, де дійовими особами стали Рудий Панько, Вакула, навіть Городничий, що передавав діючому меру своєрідну естафету — захоплювали одразу. Задіяли багатьох: взуттєві фабрики надали різноманітні черевички, що вибирав Вакула для Оксани, райони організували виставки хліба та української випічки, ЖЕКи презентували своїх Солох, студентська молодь була костюмована в стилістиці XVIII сторіччя. Дійство, що відбувалося того дня, було нестримно щирим та по-гоголівські просторо-неосяжним. Яка палітра емоцій, творчих здібностей, яка мотивація всіх і кожного, бо ж талановиті всі без винятку, вважає Валентина Володимирівна. А коли завдяки лазерному шоу з Будинку книги на вулицю свого імені зійшов та пішов «справжній» Гоголь — це було справжнісіньким кульмінаційним дивом.
Про всіх і кожного, «третій перший» голос
Звісно, життя Валентини Володимирівни неможливо вкласти в одне інтерв’ю, насмілюся сказати, і в одну книгу. Не тільки тому, що вона є в постійному русі, а й тому, що коли розповідає, то майже про кожного в неї своя історія. Тобто, якщо братися за багатотомний літопис культури України та краю, лише тоді стовідсоткове наповнення можливе.
Колектив був дружній і талановитий, співала там, наприклад, і Людмила Дворник — володарка колоратурного сопрано, зараз заслужена артистка Казахстану. Творча база ансамблю бандуристів розташовувалася в Палаці Студентів, де поруч із репетиційною кімнатою була студія образотворчого мистецтва. Навчалися там майбутні художники, серед яких був і відомий зараз художник-графік Анатолій Дерев’янко. Між репетиціями траплялося загальне спілкування й такий собі ліричний емоційний обмін із пропозиціями намалювати дівочі портрети. Дерев’янко ж від усіх відрізнявся і висловлював увагу до дівчат іншим чином. Зайде на репетицію і слухає, а керівник ансамблю Лідія Степанівна Воріна була одночасно для дівчат і, як мати, і строга неймовірно. Анатолій за дівчат завжди заступався, а викладачка пом’якшувалася й казала: «Не вистачає нам хлопця в колективі». Він долучався до співу, пробував брати декілька нот на бандурі, а пізніше, навіть, іноді солірував, маючи гарний баритон, у пісні «Думи мої, думи мої…».
Наталка Нікуліна, «чути й бачити», «владні університети»
Уже з третього курсу наша героїня була обрана депутатом міської ради від ДНУ, працювала в комісії «Культура, молодь і спорт» під патронатом Валентини Шевченко, яка невдовзі представляла Україну в ЮНЕСКО. Валентина Володимирівна перейняла від неї практику індивідуальної роботи з кожним, вміння серцем чути потреби людини. Депутатська ділянка для дівчини була складна: приватний сектор, дахи, що течуть, п’яні компанії. Одного разу щодо поради за депутатським запитом звернулася до тодішнього заступника міської ради Зої Григорівни Суміної, і через деякий час саме за її рекомендацією вона й опинилася в міськомі комсомолу, як молода перспективна особистість.
На четвертому курсі Валентина відвідувала студентський гурток мовників та літстудію. Саме до того часу належить її знайомство з Любов’ю Голотою й Наталкою Нікуліною. З Наталкою почала вона їздити до Петриківки, спостерігати та записувати нікому не відомих «фольклорних бабусь». Нікуліна ввела її в особливий світ, навчила не слухати, а чути, не дивитися, а бачити. Товаришувала Валентина також і з Любою Голотою, пізніше відомою українською письменницею, журналісткою, лауреаткою Шевченківської премії, заслуженим працівником культури України. Валентина Володимирівна вбирала, чула, розмірковувала, і людська та творча довіра студенток-старшокурсниць давала потужні імпульси для усвідомлення себе.
Ірина Нікітіна, «Веснянка», доленосні прізвища
Мистецтво Валентина Володимирівна любить страшенно у всіх його втіленнях та проявах. Філологію теж вважає мистецтвом і сперечатися з нею складно. Згадує вона і викладача ДДУ Ірину Михайлівну Нікітіну, яка вела в університеті гурток рецензентів, водила студентів у театри та на кінопокази, була натхненником та фундатором кіноклубу «Мысль», що був у Дніпрі. Туди збиралися побачити, а потім подискутувати та обговорити найкращі зразки світового «cinema». Брала в цьому участь і наша героїня.
Сьогодні вона є головою Дніпропетровського осередку Національної Спілки кінематографістів України, з 2010 року її обирають головою Координаційної Ради всіх відділень та осередків НСКУ й уже тричі — Секретарем Національної Спілки кінематографістів України. Усіх вона намагається зрозуміти, з усіма спілкується, активно залучає осередки інших міст до співпраці.
Будинок мистецтв, допитлива тиша, Екзюпері
Наша героїня завжди діє за одночасним покликанням серця та розуму: безліч проектів, фестивалів, конкурсів, сценарні розробки, творчі зустрічі, театр, кіно, народне мистецтво, виставки, науково-практичні конференції — усе це в полі її зору, за її участю, розробкою та натхненням. Вона є автором заохочень для людей мистецтва Дніпра — міських мистецьких премій. Неможливо уявити, як усе це може встигати одна людина. Але ж може! І робить це із задоволенням, бо всі запити майстрів, художників, кінематографістів знає зсередини й розуміє, як саме їх необхідно підтримувати та мотивувати.
На жаль, на думку Валентини Володимирівни, масова культура та її розважально-дозвільний напрям зараз переважають, і Дніпро не є винятком. Культура ж має стимулювати до співчуття, тому що мистецтво насамперед спрямоване на емоцію людини, пробудження її душі. Намагаючись заповнити цю нішу, у березні 2011 року ініціювала створення в місті та очолила КЗК «Дніпропетровський Будинок мистецтв». До речі, вона «придумала» цей будинок ще в часи, коли розробляла відповідну цільову програму на посаді заступника начальника управління культури й мистецтва Дніпропетровської міської ради. Такі Центри є в усіх містах-мільйонниках: Києві, Львові, Харкові, Одесі. Але ж мова йде не про вивіску, а саме про «наповнення», і це вже цілком залежить від керівника.
Особлива сторінка в роботі — промоція українського культурного продукту в інших державах. Валентина Володимирівна — організатор виставок народного мистецтва в Болгарії. На запрошення Посольства України в Республіці Болгарія формувала та презентувала разом із майстрами виставки «Рушники Подніпров’я», «Мережане диво витинанки», родинну виставку сім’ї Панків, сприяла участі майстрів у славнозвісному Ягелонському ярмарку в Польщі. Усе це є частиною народної дипломатії.
«Руслан і Людмила», Ілзе Лієпа, «що посієш…»
Її син Сергій працює у сфері ІТ, закінчив ЛІТ ДНУ, потім фізтех. Донька Наталка, аби не відставати від старшого брата, теж закінчила ЛІТ і за стопами мами філологічний факультет Національного університету. Зараз вона кандидат філологічних наук, доцент «Дніпровської політехніки», має наукові праці, бере участь у наукових конференціях в Україні та за кордоном. Як і мама співає, закінчила Дніпропетровську консерваторію ім. Глінки за фахом «Класичний спів».
— Вони в мене такі гарні, я ж буваю не надто зібраною. Наталка вчить доходити завжди до кінця й мати результат, вчить жаліти себе. А син каже: «Кидай уже роботу та онука виховуй». До речі, малий онук теж полюбляє співати, особливо зі мною.
Питання щастя. Воно таке легке і складне. Безліч разів я задавала його відомим та знаменитим і намагалася відповісти на нього сама. Одного разу спитала й у доньки геніального артиста балету Маріса Лієпи Ілзе, й отримана відповідь дала мені ясність назавжди. Відома балерина та акторка вважає, що щастя — це гармонія із собою та оточуючим світом. Валентина Володимирівна в цих міркуваннях із нею співзвучна.
— Бігти чи відсвітлювати?
— Ні, саме бігти. Уявімо: наприклад, їдеш ти в поїзді й раптом маєш перебратися до іншого купе. І там уже інші люди, але для того, щоби їм щось змогти дати, спочатку потрібно їх зрозуміти, розібратися хто вони є, які саме в них потреби, з твоєї точки зору. Так, може ти й помиляєшся, але ж власним добром та натхненням треба поділитися, а вони обов’язково будуть відповідати тобі навзаєм. Тільки важливо розуміти, що планка постійно підвищується й потрібно тягнути вагони, не зупиняючись, якщо ти «паровоз». Кожної секунди світ стає більш сучаснішим, і це потрібно вбирати і віддавати вже збагачене тобою.
Фото із сімейного архіву Валентини Володимирівни Слободи
Редакція від 05.10.2020