Загадкові степові амазонки. Невигадані історії. Частина 1.
Україна, Дніпропетровська область
Жінки-воїни у стародавній історії та їхні сліди на території сучасного Придніпров’я.
«Іди на південь і ватаги здибаєш Есхіл «Прометей закутий» |
…Вийдіть у придніпровський степ ясної ночі. Відчуйте його могутній подих, його широту і силу. І, можливо, з невідомої далини до вас долинуть голоси легендарних жінок, спадкоємці яких і досі живуть на цій землі.
На степових просторах нашого краю виник і зробив крок у міфи і легенди образ амазонки – прекрасної та гордої войовниці, образ, який хвилює уяву навіть у наш раціональний час. Та чи жили амазонки насправді? Що свідчать стародавні історики та які підтвердження їхнього існування знаходять сучасні археологи?
Амазонка, або жінка-воїн
У різні часи тривали активні, хоча й безуспішні спроби розшукати сліди амазонок. Легенди про існування дів-войовниць були у Китаї, Японії, Індії, Німеччині, Чехії, Америці.
Слово «амазонка», ймовірно, походить від іранського «ha-mazan» – «жінка-воїн» або від «a-masso» – «недоторкана» (для чоловіків). Ще за одним, грецьким тлумаченням – «безгруда». За деякими дослідженнями, «амазонки» – грецьке спотворення словянського слова «омужені», тобто «мужні жінки», як мовляв, вони самі себе та інші народи їх називали. Ще одна версія – від слов’янського «саможонки», тобто «самі жінки».
За іншою версією, амазонки (косачі, косачки) – войовнича община давньо-українського жіноцтва III–І тисячоліття до н. е. заселяли низ Дніпра, причорноморські та приазовські степи і багато інших територій. Косачками їх прозвали через те, що жінки-воїни носили довгу дівочу косу як ознаку вільної, незалежної жінки.
За припущенням письменника В.Ю. Шевцова, назва «амазонки» походить від слова «мазати». Щоб налякати ворога, дівчата намазували обличчя, розмальовуючись під неймовірних страховиськ. Можливо, саме амазонки першими застосували таку технологію, бо чоловіче обличчя, заросле вусами і бородою, розмалювати було проблематично. Проте остаточно етимологія назви досі нез’ясована.
У дослідженні Т. Скрипника «Амазонки в античній традиції» розглядаються три основні варіанти існування їхньої держави: перший – як народ, що складається виключно з жінок; другий – про такий народ, у якого жінкам належить панування, особливо у військовій справі, третій варіант пов'язаний із численними етнографічними відомостями про те, що жінки брали участь у військових діях нарівні з чоловіками. У першому варіанті більше міфічного, у другому – міф і реальність уживаються разом, у третьому – реальне, безсумнівно, переважає.
«Ознакою баб жіночої статі слугують: на голові висока, часом шишкоподібна, доверху вужча, з широкими крисами шапочка; спереду волосся, яке вибивається з-під шапочки; на скронях, у вигляді баранячих рогів, жмути волосся; на грудях інколи чотирикутна коробочка і нижче коробочки дуже відвислі груди; у вухах сережки з підвісками, на шиї намисто з намистин і обручів; на спині дві коси, що спускаються одна біля одної до пояса. І довга хустка з загостреними лопатями».
Існування баб обох статей, за Д.І. Яворницьким, надає привід думати, що у народів, які залишали після себе подібні пам’ятники, чоловіки і жінки користувались однаковою повагою та однаковим правом на пам’ятники.
Характерно, що жіночі статуї з’явилися у предків половців у той період, коли частина цього народу вже почала поступово просуватися на захід – у східноєвропейський степ. Очевидно, тут першими пішли переважно чоловіки, а жінки одразу ж почали виконувати роль голів родин. Історик Віктор Топальський не виключає, що в цьому воєнізованому суспільстві були й могутні дівчата-богатирки, господині та захисниці роду. Цим жінкам ставили після смерті пам’ятники і поклонялися, як і статуям чоловіків.
Слідами амазонок
Знаменитий історик Геродот писав, що скіфи називали амазонок «убивцями чоловіків» –«оіор-патра», оскільки, згідно з їхніми звичаями, жодна з жінок-воїнів не могла вийти заміж доти, поки не позбавить життя ворога, переважно чоловіка.
«Жінки савроматів продовжували, відтоді і понині, дотримуватись своїх давніх звичаїв: часто їздили верхи на полювання з чоловіками, виходили на війну і носили той же одяг, що й чоловіки. Їхній шлюбний закон постановляв, що жодна дівчина не може вийти заміж, доки не вб’є ворога у битві».
Зустріч із греками в битві під Фермодонтом, за Геродотом, привела амазонок на Причорномор'я. А було це так: під час Троянської війни, за свідченням історика, частина амазонок потрапила в полон, і греки відправили їх до себе на трьох кораблях. Але амазонки повстали, перебили грецьких воїнів і команди кораблів. Вони не були мореплавцями – буря віднесла їх до скіфських берегів, до місця під назвою Кремни. Там вони викрали у скіфів коней і, використовуючи зброю убитих греків, почали конфлікт зі скіфами. Але скіфи, хоча й не розуміли їхньої мови, вражені сміливістю та завзятістю дів, вирішили мати нащадків від них і намовили синів вирушити до войовниць. Так народилися нащадки скіфських юнаків і амазонок, які з часом стали кочівниками-савроматами.
Жінки воювали у війську Святослава Завойовника, про що свідчать грецькі автори. Історик другої половини Х ст. Лев Диякон описав битву під Доростолом у 971 р. під час війни Київського князя Святослава проти Візантійської імперії. Нелегко дісталася грекам перемога. Скіфи (русичі) билися відважно. Коли настала місячна ніч, грецькі воїни почали обходити поле битви, «знімаючи обладунки з убитих варварів, ромеї знаходили між ними мертвих жінок у чоловічому одязі, які воювали разом із чоловіками проти ромеїв».
Легендарні амазонки Сарматії
Жіночі раті з шумом і гучними криками Вергілій |
Невідомо, звідки плем’я войовничих вершниць походило, з яких країв вони прибули до Царської Скіфії, на землях якої розташована територія сучасного Придніпров’я. Дослідники намагалися це з’ясувати, починаючи із середніх віків, коли поширилися легенди про амазонок.
За легендами давнини, у сарматів був цар Маг, могутній правитель, дружиною якого була Мати, а може, так її називали люди її племені. Царя Мага і його дружинників підступно вбив перський цар Кір. І тоді на чолі свого племені стала його дружина, яку називали Цар-мати, а її підлеглих – сармати. Оскільки багато чоловіків-воїнів загинуло разом із царем, на їх місце стали незаміжні дівчата – амазонки.
Традиційно, скільки знає історія, у слов’ян жінка і чоловік були рівні в усьому: і в домі, і на полі, і в борні за рідну землю. Тому і називали їх подружжя, в якому він – друг, а вона – дружина. І коли щось ставалось із одним членом подружжя, інший повністю брав його обов’язки на себе.
Жорстоко помстилася Цар-мати Кіру за свого чоловіка. І в цій помсті неабияку роль зіграли дівчата-амазонки, перш за все, через неочікуваність їхніх нежіночих можливостей.
Цар-мати зі своїми сарматами допомогла скіфам здолати ще одного перського царя – Дарія. Поступово дівчата-амазонки стають грізною військовою силою, а Скіфія перетворюється на Сарматію. Стримуючи рух семітських племен на північ від пустель, які наступали на ще недавно родючі землі Дворіччя й Аравії, амазонки під проводом знаменитої цариці Феміскіри проходять стрімкими переможними походами по Південному Кавказу і Малій Азії, Сирії та Східному Середземномор’ю. Вже інша цариця сарматів – Мірина зі своїми амазонками перед Троянською війною переможною ходою пройшла всю Малу Азію, Сирію та Єгипет. Ще одна цариця сарматів – Пантесилая разом із царем Енеєм брала участь у Троянській війні й загинула в двобої з Ахіллом.
Дев’ятий подвиг Геракла. Амазонки й Александр Македонський
У міфологічних переказах греків, із амазонками на рівних б'ються і такі знамениті герої, як Тесей, Беллерофонт, Ахілл. Є серед них також історичні герої.
До країни амазонок, на край Ойкумени, вирушив Геракл за чарівним поясом Іпполіти, цариці амазонок. Добув він його в жорстокій битві з войовничими жінками. Це був дев'ятий, що вважався найважчим, подвиг Геракла.
Деякі історії про амазонок звучать філософською притчею. Якось амазонки піднесли Александрові хлібні коржі, зроблені з золота. Цар здивувався: «Хіба ви їсте золотий хліб?» – «Якщо ти задовольняєшся звичайним хлібом, то невже ти не міг отримати його в своїй країні, що прийшов до нас сюди?..»
Амазонки. Слов’янська міфологія
Бісова Баба, або амазонки з України
Сармати і амазонки за описами Геродота
Редакція від 17.09.2020